Makro, gravid, konsert, fotomontage

Utrustningen är viktig och nödvändig för att göra ett bra jobb. Det kommer ständigt nya kameror, objektiv och annat. I grund och botten handlar resultatet mest om personen bakom kameran. Är du fotograf bör du kunna fotografera med i stort sett vad som helst men användningsområdet för dina bilder kan såklart öka om du har "bättre" grejer att fotografera med.  

KAMERA

Sedan drygt ett år tillbaka använder jag en Nikon Z6. Den tillhör det "nya" systemet spegellösa systemkameror. Det är en fullformatskamera med en sensor på 24,5MP. Det finns en hel del funktioner som är toppenbra, som fjärrstyrning via mobilen, överföring direkt till mobilen. 

Den har även s.k. focus peaking vilket underlättar grymt mycket vid manuell fokusering. 

Jag gillar att den är liten, lättmanövrerad och väldigt tyst att fotografera med.

Utöver det här finns en massa coola funktioner men flera av de drar ganska mycket batteri. Ett hett tips är att skaffa en uppsättning extrabatterier.

 

Har även en gammal analog Minolta men som jag inte använder i dagsläget.   

OBJEKTIV

Sigma 24-70/2,8 DG OS HSM Art

Ett riktigt bra allroundobjektiv för snabba varierande motiv. Skönt med stor bländare genom hela zoomen.

 

Sigma 70-200 2.8 DG Sport

En grym zoom med bra ljusinsläpp i hela zoomomfånget och oslagbar skärpa. Bildstabilisering och två programmerbara lägen. 

 

Laowa 100/2,8 Ultra Macro APO 2:1 

Helt manuell makrolins med bländarring på objektivet. Får mycket bra recensioner och ska få jobba mycket i vår/sommar.  

Nikon AF-S 50/1,8 G

Trevligt porträttobjektiv som även funkar bra i allmänna miljöer. Ljusstarkt och bra i mörka situationer och fin bokeh. 

Helios 44-2 58mm f2.0

Ett ryskt gammalt klassiskt objektiv med en unik bokeh. Allt styrs helt manuellt. 

Chinon 35 f2.8

En helt ok gammal vintagelins med lite sköna flares om man får till det.

ANNAT

2st Speedlight - Batteridrivna blixtar att montera på kamera eller stativ.

2 Studioblixtar med softboxar/strutar

Radiokit för såväl studioblixtarna som Speedlights för att kunna jobba trådlöst.

Polarisationsfilter & ND-Filter

Rejält tripod

Diverse ringar, adaptrar & stativ

Reflexskärmar

ZOOM F1-LP Field Recorder + Lavalier Mic

och mycket annat smått och gott......

niz6-product_6.jpg
lens-4855607_960_720_edited.jpg
si100400ni-product_1.jpg
la100macro_1.jpg